For mange virksomheder er showroom’et et uundværligt værktøj. Et showroom vil ofte – modsat f.eks. messestanden – udgøre et roligt miljø, hvor du har de helt rette omgivelser til at præsentere dine produkter overfor interesserede kunder.
Men et showroom kan bruges til mange ting. Lige fra træning af ansatte til kundesalg. Fælles er dog, at showroom’et skal fremstå professionel. Uanset om det er dine egne ansatte eller kunder besøger dit showroom, skal alle indtryk være i orden. Allerede fra parkeringspladsen skal der være 110% styr på de indtryk, du kan give kunderne. F.eks. må der ikke være affald på parkeringspladsen eller områder med græs og ukrudt, der vokser vildt. Fra første sekund skal dine rammer demonstrere, at du er en virksomhed med fuldstændigt styr på alle detaljer.
Inde i dit showroom
Ét er livet udenfor dit showroom, men inde i det skal der naturligvis være fokus på at fremhæve dine produkter. Det kræver, du gennemtænker rammerne.
Lys
Dit lys er utrolig vigtigt. Ikke blot fordi det er med til at fremhæve dine produkter, men også fordi, det er med til at skabe en stemning inde i rummet. Lys kan både være skarpt eller blødt, afhængigt af lyskilden og styrken.
Lys kan naturligvis også variere i nuancen. F.eks. kan virksomheder der præsenterer fødevarer bruge en mere kølig og blålig nuance, som man også kender fra belysningen i moderne køleskabe. Dette fordi de kan være med til at fremarbejde en sult og præsentere produkter med en særlig følelse.
Gulv
Dit gulv spiller også en vigtig rolle. Et godt polyurethan gulv er ofte at foretrække, da det kan lægges mere blødt, hvormed de bliver behageligt at gå på, når kunderne skal tage mange skridt og undersøge hele showroom’et. Den slags små detaljer er meget vigtige for oplevelsen.
Desuden er det vigtigt, at gulvet er nemt at vedligeholde og rengøre, så du altid sender et professionelt signal.
Vægge
Ja, dine vægge er OGSÅ en vigtig del af dit showroom. Men her tænker vi ikke nødvendigvis på udelukkende hvide vægge. Væggene kan bruges som et stort lærred, der f.eks. viser billeder og fotoprint af jeres produkter i brug – gerne hvor de anvendes af smilende mennesker, da det tillader en kunde at se sig selv i brussituationen. Brug desuden også gerne tekst, som f.eks. beskriver det vigtigste købsargumenter eller unikke egenskaber. Men hold det kort, så væggene ikke kæmper om opmærksomheden med selve udstillingsprodukterne. Balance er nøgleordet.