Hvis du går og drømmer om at starte din egen virksomhed, så har du måske allerede lagt et mentalt budget. Problemet med disse budgetter er dog, at man har tendens til at glemme en række meget vigtige udgifter – som man nærmest aldrig kan komme uden om, selv hvis man prøvede. Der er styr på tingene i Danmark, og det betyder også, at du skal have styr på en række ting som ejer af en virksomhed. Det er netop disse ting, vi kommer til at fokusere på i denne lille guide.
Virksomhedskonto (erhvervskonto)
Det er klart, at hvis du skal modtage penge fra dine kunder, så skal du have en konto til din virksomhed. Hvis du ikke har undersøgt det, så tror du måske, at det er gratis at få en konto til en virksomhed, fordi du jo ikke selv betaler for din bankkonto som privatperson.
Her er vi desværre kede af at skuffe dig, men det koster faktisk op til mange tusind kroner at få en erhvervskonto, det er dog muligt at oprette en konto i en anden bank og dermed kan man få en billig konto til erhverv.
Regnskabsprogram
Hvis du tænker, at du kan lave dit regnskab i Excel, så kan du godt tro om igen. Det er ikke en god ting at prøve at lave sit regnskab i Excel, da Excel ikke har alle de nødvendige funktioner for at dette kan lade sig gøre i 2021. Der er faktisk ikke engang penge at spare ved at vælge Excel som regnskabsprogram, fordi der findes nemlig en række gratis regnskabsprogrammer, som du kan benytte. Visse af dem stopper med at være gratis, når du når en vis omsætning, men der har du forhåbentlig ikke behov for at spare de penge, et rigtigt regnskabsprogram nu koster. Eksempler på disse kunne være Dinero og Billy, som bliver anvendt af mange danske virksomheder.